Hetvenegy nyarán megkezdődtek a következő album próbái. Ekkorra már teljesen nyilvánvalóvá vált, hogy Tony Kaye orgonista nem képes megfelelni Jon Anderson elvárásainak. Kaye idegenkedett az újfajta technológiájú billentyűs hangszerektől, amelyek pedig elengedhetetlenül szükségesek voltak a zenekar szimfonikus hangzásának kiterjesztéséhez. Így hát a Heart of the Sunrise próbái során megváltak tőle. Könnyen megtehették, mert már meg volt a következő jelöltjük, a csodagyerek Rick Wakeman személyében.
Wakeman viszonylag fiatalkora ellenére már komoly zenei múlttal rendelkezett. A Strawbs nevű folk- rock zenekar tagja volt, de emellett session zenészként részt vett többek között David Bowie, Elton John, Cat Stevens lemezein. Pont a sűrű elfoglaltságai miatt nem fejezte be a Királyi Zeneakadémiát.
Az album borítóját Roger Dean festette, akinek munkássága hosszú évekre összefonódott a zenekar életével.
Magának az albumnak különleges a struktúrája. Az öt rövidebb terjedelmű darab a zenekar tagjainak egyéni ambicíóit hivatott szolgálni. Az album fő erejét azonban a hosszabb lélegzetű kompozíciók adják.
A Roundabout egy könnyed fülbemászó dal, amely annak ellenére, hogy könnyen befogadható, még így is tartalmaz bravúros zenei megoldásokat: Squire funky ízű basszusjátékát, Howe barokkos gitár közjátékait, Wakeman játékos billentyűit. Maga a szám jelentette a zenekar USA- beli áttörését, vágott kislemez verziója a Billboard élbolyába került. A Cans and Brahms Wakeman rövidke hangulatos adaptációja RMI elektromos zongorán. Ezután Anderson vokális kísérlete, a We Have Heaven jön, énekét megsokszorozva hallhatjuk. A Shout Side of the Sky egyszerre kemény és bonyolult. Wakeman klasszikus ihletettségű közjátékát elbűvölő vokális harmóniák ölelik körbe. Majd újra hardrockos részek jönnek, Anderson feszültéggel teli énekléssel meséli el a hóviharban odaveszett hegymászó történetét. A fajsúlyos témát Bruford rövidke jazzes intermezzója, illetve a vidám progresszív- poppos Long Distance Roundaround oldja fel. Átmenet nélkül jön Squire jutalomjátéka a Fish , mely jól demonstrálja innovatív basszus játékát. A mood for a day mely egyszerre barokk illetve flamenco hangulatú, tökéletes megpihenést nyújt az album fő attrakciója a fenséges Heart of the Sunrise előtt.
A nyitány, amelyet a Crimson XXI. századi skizoid embere ihletett, vad és zaklatott, csupán Squire basszusa és a mellotron tompítja egy kis időre. Ám a féktelenséget Anderson éteri hangja semmivé foszlatja. Wakeman billentyűi és Howe gitárja csupán rövid pillantokra törik meg az emelkedett hangulatot . A finálé ugyanolyan vad mint a kezdés, majd kis időre visszatérnek a We have Heaven trillái. Nehéz szavakat találni számomra, még közel harminc év után is megunhatatlan ez a mestermű, amely egyébként szerintem aClose to the Edge előképe, zenei felépítése folytán.
1. Roundabout (8:29)
2. Cans And Brahms (1:35)
3. We Have Heaven (1:30)
4. South Side Of The Sky (8:04)
5. Five Percent For Nothing (0:35)
6. Long Distance Runaround (3:33)
7. The Fish (Schindleria Praematurus) (2:35)
8. Mood For A Day (3:57)
9. Heart Of The Sunrise (10:34)
Osztályzat: 9/10
Bónuszként még szerepel a cd kiadásokon az utolsó feldolgozás amit eddig elkövettek, mégpedig a Simon and Garfunkel America című dala. Zseniális feldolgozást csináltak ebből a rövidke gyönyörű dalból, teljesen a saját képükre formálták. Érdekesség hogy orgonán kivételesen a dobos Bill Bruford játszik.
Íme először az eredeti:
És a Yes változata:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.